A la 12a sessió...
Hem estat testimonis d'una introducció al món dels Jocs als Esports.
Abans d'explicar en què ha consistit la sessió, parlem del joc i de com treballar-ho amb l'alumnat d'educació primària.
El món dels esports a l'Educació Primària és molt ampli i pot ser beneficiós per al desenvolupament integral dels estudiants. Es poden aprofitar per a donar-li tot un seguit d'usos pedagògics:
- Desenvolupament físic: Els esports fomenten el desenvolupament físic dels nens, ajudant-los a millorar la seva coordinació, equilibri, força i resistència. A més, els ensenyen habilitats motrius fonamentals, com córrer, saltar, llançar i atrapar, que són importants per al desenvolupament motor.
- Hàbits de vida saludable: Els esports promouen l'activitat física i ajuden els infants a adoptar hàbits de vida saludables des de ben petita. Aprenen sobre la importància de mantenir-se actius, tenir cura del cos i portar una dieta equilibrada, cosa que contribueix a prevenir problemes de salut relacionats amb el sedentarisme i l'obesitat.
- Desenvolupament social i emocional: Els esports brinden oportunitats perquè els nens interactuïn amb els seus companys, aprenguin a treballar en equip, desenvolupin habilitats socials i enforteixin la seva autoestima. A través del joc esportiu, aprenen a respectar les regles, a acceptar la derrota ia celebrar els èxits dels altres, cosa que contribueix al seu desenvolupament emocional i social.
- Aprenentatge de valors: Els esports ofereixen un context propici per ensenyar valors com el respecte, la disciplina, la perseverança, la solidaritat i el joc net. Els nens aprenen a respectar els seus companys i oponents, a seguir les instruccions dels entrenadors, a esforçar-se per superar desafiaments ia celebrar els èxits col·lectius en lloc de centrar-se només en els individuals.
- Desenvolupament cognitiu: Els esports també tenen beneficis per al desenvolupament cognitiu dels nens. Aprenen a prendre decisions ràpides i estratègiques durant el joc, calcular distàncies i angles, analitzar situacions i resoldre problemes en temps real. A més, poden desenvolupar habilitats de concentració i atenció mentre practiquen i juguen esports.
- Promoció de la inclusió: Els esports poden ser una eina poderosa per promoure la inclusió a l'entorn escolar. En oferir una varietat d'esports, s'ofereix l'oportunitat a tots els estudiants de participar i trobar una activitat que s'ajusti a les vostres habilitats i interessos. A més, es fomenta la integració d'estudiants amb capacitats diferents i es promou el respecte a la diversitat.
Com podem veure, a l'educació primària es poden treballar aspectes pedagògics envers el desenvolupament físic, social, emocional i cognitiu dels infants. Integrar els esports de manera adequada al currículum pot enriquir l'experiència educativa dels estudiants i proporcionar-los habilitats i coneixements per a tota la vida.
A més a més, segons el Consell Català de l'Esport (CIATE: Jocs i Esport), les finalitats de treballar el joc a l'educació primària són:
- Desenvolupament corporal: Ajuda per una part a desenvolupar de forma correcta i variada el cos del nen mentre es diverteix, tot creant situacions de responsabilitat personal, solidaritat i respecte entre els alumnes.
- Motivar la pràctica esportiva: El component competitiu dels jocs ajuda a desitjar unes regles més concretes semblants a les pràctiques esportives.
- Iniciar a diferents esports: El joc esportiu dona a conèixer les característiques bàsiques de les pràctiques esportives. Per tant, es dona una iniciació a l'esport amb una descoberta àmplia d'activitats esportives que puguin agradar i motivar els alumnes.
-
Els alumnes d'educació primària poden adoptar una varietat d'actituds envers l'esport. Per tal d'explicar-ho breu i concisament, les he separades en tres grups de dues possibles actituds per grup:
Actitud positiva: Alguns alumnes gaudeixen participant en activitats físiques, troben diversió i emoció al joc i se senten motivats per millorar les seves habilitats esportives. Aquests alumnes solen mostrar entusiasme, participació activa i una mentalitat oberta cap a les activitats esportives.
Actitud negativa: Altres alumnes poden sentir-se desinteressats, avorrits o intimidats per les activitats físiques. Això pot ser degut a una manca de confiança en les seves habilitats esportives, a experiències negatives anteriors o a una preferència per altres activitats. Aquests poden mostrar resistència, apatia o fins i tot rebuig cap a les pràctiques esportives.
Actitud competitiva: Alguns alumnes veuen el joc com una oportunitat per demostrar la seva superioritat sobre els altres i poden estar motivats principalment per guanyar. Aquests poden posar dedicació i esforç en aquests, però també poden mostrar comportaments agressius o desconsiderats envers els companys.
Actitud col·laborativa: Altres alumnes gaudeixen del treball en equip, valoren la cooperació i la comunicació amb els companys i veuen l'esport com una oportunitat per construir relacions i assolir fites conjuntes. Aquests tendeixen a ser solidaris, respectuosos i compromesos amb el benestar de tot l'equip.
Actitud exploratòria: Alguns alumnes estan oberts a provar diferents activitats físiques i gaudeixen descobrint noves habilitats i modalitats esportives. Aquests poden mostrar curiositat, creativitat i disposició per experimentar i aprendre de diverses experiències esportives.
Actitud autoexigent: Alguns alumnes psón perfeccionistes i es pressionen a ells mateixos per assolir alts estàndards i superar constantment els seus propis límits. Aquests poden mostrar una gran determinació i dedicació, però també poden experimentar alts nivells d'estrès i ansietat relacionats amb el rendiment esportiu.
(Cal tenir en compte que aquestes actituds poden variar i que els alumnes poden canviar la seva actitud al llarg del temps. A més, les actituds no són necessàriament exclusives, ja que un alumne pot mostrar diferents actituds en diferents contextos esportius. La tasca del docent és fomentar una actitud positiva, inclusiva i equilibrada cap a l'esport, promovent la diversió, la participació activa, el respecte i la valoració de tots els aspectes del joc).
-
Ara sí, endinsem-nos en què ha consistit aquesta sessió dels Jocs als Esports.
Hem dut a terme una progressió dels jocs cap als esports.
Hem començat amb l'escalfament. Ens hem dividit en grups de 4 components per tal de realitzar el joc del mirall, que consisteix en imitar. Després, hem jugat al joc de les 5 passades amb els mateixos grups repartits, de manera que cadascun esdevingués un dels dos equips. Vam decidir les normes i, a mesura que avançava l'estona, n'afegíem més. Per exemple, que la pilota no caigués a terra o bé que les passades només comptaven com a vàlides si aquestes s'anaven en veu alta.
Referències
Méndez-Giménez, A., & Fernández-Río, J. (2011). Análisis y modificación de los juegos y deportes tradicionales para su adecuada aplicación en el ámbito educativo. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 19, 54-58. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3713113.pdf
No hay comentarios:
Publicar un comentario