A la sisena sessió d'Educació Física...
Primer de tot, hem comentat els aspectes de la rúbrica avaluativa que hem de tenir presents a l'hora de realitzar el bloc. L'explicació ha estat a tall de repassar els aspectes i de resoldre dubtes. Seguidament, hem treballat envers el conte motriu. Ens hem dividit en grups de 5-6 persones i, cada grup, hem creat un conte motriu (inventat o bé una adaptació d'algun ja existent).
1. Explicació del conte.
Així doncs, el nostre conte tracta sobre una eixerida noia, la Matilda. Emprèn un viatge per tot el món en busca de la felicitat i, pel camí, va trobant-se a diversos animals als quals els hi pregunta:
Què és per a tu la felicitat?
Primerament arriba a la jungla, on es troba amb un mico. Per a ell, la felicitat són els plàtans. Com a la Matilda no li agraden, segueix en la seva recerca.
El segon lloc on va a parar és la sabana. Allà es troba amb una serp. Per a ella, la felicitat és tenir terra on arrossegar-se. Com la Matilda no sap arrossegar-se, continua amb el viatge.
El tercer lloc on la porta el camí és el desert. Allà es troba amb un armadillo. Per a aquest, la felicitat és rodolar. Com la Matilda no sap rodolar, segueix el seu camí tota trista.
El quart lloc on va arribar va ser el mar. Allà va trobar-se a una estrella de mar. Per a ella, la felicitat és enganxar-se a una roca. La Matilda, però, no sap enganxar-se a les roques.
Un dia, va arribar a una casa en la qual es trobava una senyora. La Matilda va explicar-li que portava molt i molt de temps viatjant i que encara no havia aconseguit trobar la felicitat. Per a aquesta velleta,
la felicitat és estar amb la gent que estima; amics i familiars.
- Però... Jo no tinc amics. Ni familiars... Què és la família? -Va dir la Matilda.
- Home, doncs la família són totes aquelles persones que vas trobant pel camí. -Va dir la velleta.
- Jo m'he anat trobant a molta gent pel camí... AIxò vol dir que sí que tinc una família! Els cridaré: Famíliaaa!
Llavors, el mico, la serp, l'armadillo i l'estrella de mar van arribar fins a la casa de la velleta. Tots plegats, van ballar i ser feliços junts!
2. Sabers que integreu i treballeu del currículum d'EF.
Basant-nos en les Competències Bàsiques de l'àmbit d'Educació Física, podem veure com en el conte motriu hem integrat sabers de:
- Dimensió activitat física: Competència 2. Prendre consciència dels límits i les possibilitats del propi cos en la realització d’activitats físiques. Cada membre del grup duia a terme mentre la realització del conte motriu alguna activitat física concreta. En el meu cas, rodolava. Els meus companys feien les següents: arrossegar-se, penjar-se, saltar i córrer.
- Dimensió expressió i comunicació corporal: Competència 6. Prendre part en activitats col·lectives d'expressió i comunicació corporal per afavorir la relació amb els altres
-
3. Elements transversals, i que podrieu potenciar amb amb altres àrees de coneixement del currículum
El conte motriu té una forta relació amb l'àrea d'educació en valors, com es pot apreciar en el Bloc 5 dels Blocs d'àrea Educació Física a Primària: manifestacions culturals de valor antropològic.
En el cas del nostre conte, treballem l'assenyalat al Currículum de Primària, “l’observació, la comprensió i l’anàlisi dels fenòmens que succeïxen en la naturalesa, i l’acció humana que s’exercix sobre ella". Això és així perquè parlem de diferents animals i de com aquests es desplacen, què és el que fan o què és el que els hi agrada.
-
GRAELLA
ANÀLISI CONTE MOTRIU “LA CAZA DE LOS INDIOS” (1r primària) | |
Dimensió/s i competències bàsiques pròpies de l’EF en què encabir l’activitat - Dimensió activitat física: Competència 1. Resoldre situacions motrius de forma eficaç en la pràctica d’activitats físiques. L’alumnat es troba amb un obstacle al seu camí: els arbres. Per tal d’esquivar-los, han de reptar pel terra tot zigzaguejant. Seguidament, es troben amb una zona muntanyosa. Per tal de pujar-la , l'alumnat ha de saltar i escalar. Competència 2. Prendre consciència dels límits i les possibilitats del propi cos en la realització d’activitats físiques. Una part de l'alumnat duu a collibè a una altra part d'aquests a mode de representar l'ajuda cap als vellets de la tribu del retorn al poblat. - Dimensió expressió i comunicació corporal: Competència 6. Prendre part en activitats col·lectives d'expressió i comunicació corporal per afavorir la relació amb els altres. L'alumnat realitza una representació d'un grup d'indis que se'n va de cacera. D'aquesta manera, a partir de l'activitat col·lectiva d'anar de cacera, es relacionen entre ells tot duent a terme petits reptes que es van trobant. En aquests, treballen l'expressió corporal -des d'una dansa fins al rem de canoes-. - Dimensió joc motor i temps de lleure: Competència 7: Participar en el joc col·lectiu de manera activa mostrant-se respectuós amb les normes i els companys. L'alumnat desenvolupa aptituds de cooperació a l'haver d'assolir plegats el joc motor. | |
Sabers de l’EF del cicle inicial treballats: Els sabers d'educació física del cicle inicial d'educació primària que es troben en aquest conte motriu són els següents: - Resolució de problemes en situacions motrius: Resolució de reptes i projectes motrius (1): Coordinació d’accions amb les altres persones en situacions de pràctica d’activitats físiques col·laboratives. Habilitats motrius (2): Execució de desplaçaments, salts, girs, maneig i control d’objectes en situacions motrius diverses millorant progressivament el control corporal. | Exemple/s vídeo: (1) Al vídeo podem veure com l'alumnat ha de coordinar-se per tal de fer a l'uníson les aventures de la tribu -per exemple, la preparació de l'arc i les fletxes-. (2) L'alumnat executa un maneig i control de les piques simbolitzant caballs. |
Competències bàsiques d’etapa que es desenvolupen: En aquest conte motriu, es desenvolupen les següents competències bàsiques d'educació física en el cicle inicial d'educació primària: Coordinació: es desenvolupa la coordinació de moviments i la capacitat de controlar el cos. Equilibri: els exercicis d'equilibri que es realitzen poden contribuir a millorar l'estabilitat del cos i la capacitat de mantenir la posició correcta. Orientació espacial: es desenvolupa la capacitat de percebre i entendre les relacions espacials entre objectes i persones. Flexibilitat: es treballa la flexibilitat del cos i la capacitat de realitzar moviments més amplis. Ressistència: els exercicis físics que es realitzen poden ajudar a millorar la resistència física i la capacitat de realitzar activitats físiques duradores. Joc en equip: l'activitat en grup realitzada en aquest conte motriu pot contribuir a millorar les habilitats socials i la capacitat de treballar en equip. | |
Possibilitats de treball interdisciplinar i transversal Per tal de realitzar un treball interdisciplinar i transversal, es poden tenir en compte les següen Àmbit de coneixement del medi: Dimensió món actual. L'alumnat coneix i entèn la realitat que els envolta a partir del joc motriu -en aquest cas, com acostumaria a ser un dia de cacera d'una tribu d'indis. Àmbit artístic: Dimensió percebre i explorar. Continguts de música i dansa. El moviment del cos i les seves possibilitats. Adequació al so i a l’espai. L'alumnat duu a terme una dansa pròpia del context de tribu. Àmbit d'educació en valors: Aprendre a conviure: actituds de cooperació i actituds que contribueixen al benestar emocional del grup a l'hora de dur a terme el conte motriu. | |
Reflexió individual i grupal El conte motriu "La caza de los indios" té un gran interès pedagògic, ja que a través del joc i la imaginació, es poden treballar diferents competències bàsiques en l'àmbit de l'educació física, així com també la creativitat, la concentració i la memòria. Té la potencialitat de fomentar la imaginació i la creativitat dels alumnes, així com també la capacitat de treballar en equip i la seva habilitat social. A més, a través de les activitats físiques que es realitzen en aquest conte motriu, es poden treballar les habilitats i competències físiques dels alumnes. Una possible limitació podria ser la seva adaptació als diferents nivells del cicle inicial de primària. Algunes activitats físiques podrien resultar massa complexes per als alumnes més joves o, per contra, massa senzilles per als alumnes més grans. En general, el conte motriu "La caza de los indios" és adequat per al cicle inicial de primària. No obstant, és important adaptar les activitats físiques a les característiques i capacitats dels alumnes de cada edat i nivell, per tal de garantir la seva adequació pedagògica i física. |
No hay comentarios:
Publicar un comentario